Linguistic Diversity in the Classroom::Using Potentials, Mastering Challenges Towards Linguistically Responsive Content Teaching , Sprachliche Diversität im Unterricht: Potenziale nutzen, Herausforderungen meistern:Wege zu einer sprach(en)sensiblen Gestaltung des Fachunterrichts

Link:
Autor/in:
Erscheinungsjahr:
2024
Medientyp:
Text
Schlagworte:
  • Multilingualism
  • Academic language
  • Linguistic diversity
  • Linguistically responsive teaching
  • Scaffolding
Beschreibung:
  • Sprachliche Vielfalt ist an den meisten Schulen in Deutschland Realität – sie muss
    bei der Gestaltung des Unterrichts berücksichtigt werden, um erfolgreiche Lern-
    prozesse zu ermöglichen. Mit sprach(en)sensiblen Unterrichtsansätzen, die fach-
    liches und sprachliches Lernen miteinander verbinden, können die bildungs-
    sprachlichen Fähigkeiten von Schüler*innen systematisch gefördert, ihre Mehr-
    sprachigkeit wertgeschätzt und als Ressource für das Lernen nutzbar gemacht
    werden.
  • Linguistic diversity is a reality in most schools in Germany – it needs to be taken into account if teaching and learning are to be successful. This paper explains why language skills are important for academic success, illustrates differences between everyday and academic language, and highlights the potential of (migration-related) multilingualism for learning processes. It introduces teaching strategies that integrate subject and language learning in order to systematically promote students’ academic language development, acknowledge their multilingual skills and use them as resource for learning.
Lizenz:
  • info:eu-repo/semantics/openAccess
Quellsystem:
Forschungsinformationssystem der UHH

Interne Metadaten
Quelldatensatz
oai:www.edit.fis.uni-hamburg.de:publications/142a50ff-c865-4c36-bc6c-2bae5555d2f4