Constructions of normality and deviations in school policy on pedagogical diagnostics in elementary school,Konstruktionen von Normalität und Abweichungen in schulischer Policy zu pädagogischer Diagnostik in der Grundschule
This article examines how pedagogical diagnostics are conceived in school policy for elementary school in Bavaria and Hamburg. It illustrates the difference between personal and institutionally oriented forms of diagnostics. While pedagogical diagnostics in Bavaria are understood more as a basis for the allocation of specific teaching and learning opportunities, in Hamburg it manifests itself as a concretization of adaptive teaching design. The article reconstructs the legal framework conditions, understood as social norms that shape teaching, and emphasizes the need to consider diagnostic programs in a contextualized way.
Der Beitrag untersucht, wie pädagogische Diagnostik in der schulischen Policy für Grundschulen in Bayern und Hamburg konzipiert wird. Er stellt den Unterschied zwischen personal und institutionell orientierter Diagnostik dar. Während pädagogische Diagnostik in Bayern eher als Grundlage für die Zuweisung in spezifische Lehr-Lernangebote verstanden wird, manifestiert sich in Hamburg eine Konkretisierung der adaptiven Unterrichtsgestaltung. Der Beitrag rekonstruiert die rechtlichen Rahmenbedingungen, verstanden als gesellschaftliche Normen, die den Unterricht prägen, und hebt die Notwendigkeit hervor, diagnostische Programmatiken kontextualisiert zu betrachten.