Structurally Central, Rhetorically Peripheral:Working Conditions for Teaching in Higher Education in Germany & the U.S.

Link:
  • https://lecture2go.uni-hamburg.de/l2go/-/get/v/71729
Autor/in:
Beteiligte Personen:
  • Regionales Rechenzentrum der Universität Hamburg/ MCC/ Lecture2Go
  • HUL
Verlag/Körperschaft:
Universität Hamburg
Erscheinungsjahr:
2025
Medientyp:
Audiovisuell
Schlagworte:
  • Hochschulbildung
  • Lehr- und Lernbedingungen
  • akademische Freiheit
  • politische Einflüsse
  • soziale Verantwortung
  • Strukturwandel
  • prekäre Beschäftigung
  • institutional Power
  • Neofaschismus
  • globale Herausforderungen
  • wissenschaftliche Arbeit
  • Demokratieförderung
  • kritisches Denken
  • Community-basierte Lehrmethoden
  • widerstandsfähige Universitäten
  • Gerechtigkeit
  • akademische Autonomie
  • gesellschaftliche Einflussnahme
  • Wissenschaftspolitik
  • Bildungstransformation
  • Hamburger Zentrum für Universitäres Lehren und Lernen (HUL)
Beschreibung:
  • The presentation discusses the current state of higher education, focusing on teaching conditions, academic freedom, and the influence of politics and neo-nationalism. It emphasizes that, despite being rhetorically central, teaching remains structurally marginalized within universities, which are often influenced by economic inequality, precarious employment, and political threats. The speaker calls for a broader, socially responsible pedagogy that promotes social justice, critical thinking, and public engagement. She highlights the need to defend universities from authoritarianism and to foster institutions that prioritize democratic values and academic autonomy globally.
Lizenz:
  • UHH-L2G
Quellsystem:
Lecture2Go UHH

Interne Metadaten
Quelldatensatz
oai:lecture2go.uni-hamburg.de:71729