Sustainable Food Consumption:A Question of Social Differentiation?,Nachhaltiger Lebensmittelkonsum:eine Frage sozialer Differenzierung

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Autor/in:
Erscheinungsjahr:
2022
Medientyp:
Text
Schlagworte:
  • Nachhaltigkeit
  • Konsum
  • Ernährung
  • Sozialstruktur
  • Bourdieu
  • Sustainability
  • Consumption
  • Nutrition
  • Social structure
  • Bourdieu
Beschreibung:
  • Abstract: Sustainable food consumption represents a core element in addressing theclimate crisis; accordingly, the current sustainability movement is accompanied by abroad supply and increasing demand for organic and fair trade products. Sociologically, the central question is whether these developments represent the diffusion ofnew sustainable consumption patterns among broad segments of the population orwhether they reflect different lifestyle-related consumption trends that run alongsocial lines of differentiation. Following Bourdieu's concept, we construct a socialspace of sustainable food consumption using Multiple Correspondence Analysis(MCA) building on a survey of nutritional and consumption behaviors conductedin Hamburg in 2018. Based on 1153 respondents and their information onpurchasing and dietary practices, their attitudes toward sustainability in general andtowards sustainable food purchasing, as well as their socio-demographic characte-ristics, a social landscape of sustainable food consumption emerges, revealing whichaspects of ecological and socio-economic sustainability are common or less commonfor different subpopulations. This paper illustrates that sustainability-conscious nutritional behavior linked to explicitly ecological and socio-economic motives andattitudes continues to be differentiated in particular by education and occupation,while income plays a role as a differentiating characteristic only in the extreme end-points. However, we also find a subpopulation which is particularly sustainable intheir actions and attitudes, which is characterized neither by horizontal nor by vertical stratification variables.
  • Zusammenfassung: Nachhaltiger Lebensmittelkonsum stellt ein Kernelement bei der Bewältigung der Klimakrise dar; entsprechend geht mit der aktuellen Nachhaltigkeitsbewegung ein breites Angebot und eine steigende Nachfrage nach Bio- und Fair-Trade-Produkten einher. Soziologisch stellt sich die zentrale Frage, ob es sich bei diesen Entwicklungen um die Diffusion neuer nachhaltiger Konsummuster in breiten Bevölkerungsschichten handelt oder ob sie unterschiedliche lebensstilbezogene Konsumtrends widerspiegeln, die entlang sozialer Differenzierungslinien verlaufen. Dem Konzept Bourdieus folgend, konstruieren wir einen sozialen Raum der nachhaltigen Ernährung mittels der Multiplen Korrespondenzanalyse (MCA) aufbauend auf einer Umfrage zum Ernährungs- und Konsumverhalten, die 2018 in Hamburg durchgeführt wurde. Basierend auf 1153 befragten Personen und deren Angaben zu Einkaufs- und Ernährungspraktiken sowie Einstellungen zur Nachhaltigkeit, bzw. zum nachhaltigen Lebensmitteleinkauf und deren soziodemografischen Merkmalen, ergibt sich eine soziale Landschaft des nachhaltigen Lebensmittelkonsums, die aufzeigt in welchen Bevölkerungsgruppen, welche Aspekte der öko-logischen und sozial-ökonomischen Nachhaltigkeit verbreitet bzw. wenig verbreitet sind. Dieser Beitrag verdeutlicht, dass ein nachhaltigkeitsbewusstes, mit explizit ökologischen und sozial-ökonomischen Motiven und Einstellungen verknüpftes Ernährungsverhalten nach wie vor insbesondere durch Bildung und Beruf differenziert wird, während das Einkommen nur in den extremen Endpunkten als Differenzierungsmerkmal eine Rolle spielt. Allerdings findet sich auch eine eigene, besonders nachhaltig handelnde und eingestellte Bevölkerungsgruppe, die weder durchhorizontale noch durch vertikale Schichtungsvariablen charakterisiert ist.
Lizenz:
  • info:eu-repo/semantics/openAccess
Quellsystem:
Forschungsinformationssystem der UHH

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Quelldatensatz
oai:www.edit.fis.uni-hamburg.de:publications/af4e3d32-96ee-4390-ad13-eaec4f899e8e