Inclusive Teaching and Learning Settings - Students and People with Learning Difficulties in Higher Education,Inklusive Lehr-Lern-Settings:Studierende und Menschen mit Lernschwierigkeiten an der Hochhschule
Der Beitrag zeigt evaluationsbasiert Bedingungen und Wirkungen inklusiver hochschulischer Lehr-Lern-Settings am Beispiel der Partizipativen Forschungswerkstatt an der Universität Hamburg auf. Dabei steht der Einsatz methodisch-didaktischer Verfahren mit dem Ziel der Zusammenarbeit auf Augenhöhe und des Lernens von Inklusion durch inklusion sowie deren Grenzen im Fokus. So soll aufgezeigt werden, wie inklusive Lehr-Lern-Settings an der hochschule etabliert werden können und welche funktion diese für die Professionalisierung aller Teilnehmenden und die strukturellen Rahmenbedingungen der Hochschule haben.
The paper showcases conditions and effects of inclusive teaching settings in higher education by the example of a Participatory Research Workshop at the University of Hamburg and based on its continuous evaluation. The article puts the focus on the application of methodological-didactic methods of cooperation aiming at equality and at learning inclusion by doing inclusion, which also points to its limits. To this end, the article illustrates the relevance and the potential of inclusive settings of teaching and learning in higher education for the professionalization of all participants and for challenging structural conditions of universities.