The results of gender analyses of the Third International Mathamatics and Science Study with students of the lower secondary school level—exactly on Year 8—are described. The analyses have been carried out and restricted to twelve selected nations. These TIMSS data were analysed following various categories, as there are mathematical content areas of the items, required mathematical qualification, type of answer, real world context and level of difficulty. The analyses do not show definite and consistent gender patterns for each category, and the apparent tendencies often are even contradictory. On the whole the analyses demonstrate that differences between countries are distinctly bigger than gender differences.
Es werden Ergebnisse von geschlechtsspezifischen Analysen der Third International Mathematics and Science Study zu Lernenden des unteren Sekundarbereichs—genauer Jahrgangsklasse 8—beschrieben, die für zwölf ausgewählte nationen durchgeführt wurden. Die TIMSS-Daten wurden nach verschiedenen Kategorien wie mathematische Themengebiete, aus denen die Items stammen, Art der mathematischen Anforderung, Antwortart, außermathematischer Kontext und Schwierigkeitsgrad analysiert. Die Analysen lassen keine gesicherten einheitlichen geschlechts-spezifischen Muster für die einzelnen Kategorien deutlich werden, vielmehr sind erkennbare Tendenzen häufig sogar widersprüchlich. Insgesamt machen die Analysen deutlich, daß die Unterschiede zwischen den Nationen deutlich größer sind als die zwischen den Geschlechtern.