Impulses for transdisciplinary teaching:The role of community researchers in community-based research projects,Impulse für transdisziplinäre Lehre:Die Rolle der Community-Forschenden in Community-based-Research-Projekten
- Link:
- Autor/in:
- Erscheinungsjahr:
- 2025
- Medientyp:
- Text
- Schlagworte:
-
- Community-based Research
- forschendes Lernen
- transdisziplinäre Lehre
- Campus-Community-Partnership
- Zivilgesellschaft
- Community-based research
- Research-based learning
- transdisciplinary teaching
- Campus community partnership
- Civil society
- Beschreibung:
-
- This article focuses on the practical implementation of Campus-Community-Partnerships (CCP), and in particular the implementation of transdisciplinary cooperation with civil society partners. Our experience in implementing such projects has shown us that the role of community researchers in particular is an open flank in this collaboration. While students and lecturers bring with them basic behavioural expectations from their university environment and can shape their role on this basis, there are no defined role expectations for community researchers. There are therefore no patterns, expectations or role models that community researchers can use as a guide. In our article, we therefore ask: How do community researchers in CCP projects perceive their role? What role models are there? In the course of the article, we develop five role templates that can support community researchers in finding their roles.
- Der Beitrag stellt die praktische Umsetzung von Campus-Community-Partnerships (CCP), und insbesondere die Umsetzung transdisziplinärer Zusammenarbeit mit zivilgesellschaftlichen Partnern in den Mittelpunkt. Unsere Erfahrungen bei der Umsetzung solcher Projekte haben uns gezeigt, dass bei dieser Zusammenarbeit besonders die Rolle der Community-Forschenden eine offene Flanke ist. Während Studierende und Lehrende grundlegende Verhaltenserwartungen aus ihrem Hochschulumfeld mitbringen, und davon ausgehend ihre Rolle gestalten können, gibt es keine definierte Rollenerwartung an Community-Forschende. Es gibt also keine Muster, Erwartungen oder Rollenvorbilder, an denen Community-Forschende sich orientieren können. Daher fragen wir in unserem Beitrag: Wie nehmen Community-Forschende in CCP-Projekten ihre Rolle wahr? Welche Rollenmuster gibt es? Wir entwickeln im Laufe des Beitrages fünf Rollentemplates, die Community-Forschende bei der Rollenfindung unterstützen können.
- Lizenz:
-
- info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
- Quellsystem:
- Forschungsinformationssystem der UHH
Interne Metadaten
- Quelldatensatz
- oai:www.edit.fis.uni-hamburg.de:publications/8ad5276b-43da-47b5-aa6d-06de16ec2fa5