English , Theory genesis in the design-based research process – a subject didactic view on theory application, verification and development by using design principles

Link:
Autor/in:
Verlag/Körperschaft:
University of Paderborn, Department of Management and Human Resources Education
Erscheinungsjahr:
2024
Medientyp:
Text
Schlagworte:
  • theory genesis
  • design principles
  • subject didactics
  • theoretical outcome
  • operationalisation of design principles
  • ddc:370
Beschreibung:
  • Der Artikel zielt darauf ab, die Entwicklung von Theorien zu untersuchen, die im Rahmen von Design-based Forschungsprozessen (DBR) in konkrete Designprinzipien umgesetzt werden. Dafür werden aus drei abgeschlossenen Doktorarbeiten der Autor*innen Theorien und Theorieelemente ausgewählt, die sich in Bezug auf Reichweite, Tiefe und empirische Sättigung unterscheiden. Es werden verschiedene Wege der Theoriengenese im Forschungsprozess aufgezeigt (in verschiedenen Phasen des DBR-Zykluses) und es wird ihr Beitrag als theoretischer Output des Forschungsprozesses für den schulischen Kontext und die fachdidaktische Community diskutiert. Die Ergebnisse dieser Analysen münden in der Einführung eines Modells für die Theorieentwicklung in DBR-Projekten.
  • This article intends to provide answers to the overarching question of how theories, which are transferred into concrete design principles, develop in a DBR process. Theories from three completed DBR projects in geography didactics will be examined regarding their genesis in the research process and their function in individual phases of a DBR cycle. The chosen theories differ in scope, depth and empirical saturation. The aim is to analyse the role that these theories take in the DBR research process and to discuss them in terms of their contribution to the output of DBR projects and a possible generalisability of the findings. Finally, the results of the analyses are synthesised into a model for theory genesis in DBR projects.
Lizenzen:
  • Copyright (c) 2024 Barbara Feulner, Jan Hiller, Pola Serwene
  • https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Quellsystem:
Educational Design Research

Interne Metadaten
Quelldatensatz
oai:ojs.journals.sub.uni-hamburg.de:article/2128