Social impact investment behavior in the nonprofit sector:first insights from an online survey experiment

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Autor/in:
Erscheinungsjahr:
2017
Medientyp:
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Schlagworte:
  • Corporate social responsibility
  • CSR
  • Social responsibility
  • Corporate Social Responsibility
  • Corporate Governance
  • Firms
  • Corporate social responsibility
  • CSR
  • Social responsibility
  • Corporate Social Responsibility
  • Corporate Governance
  • Firms
Beschreibung:
  • This study investigates the social impact investment behavior of private investors in a nonprofit setting. In particular, the influences of three effects-financial return, social impact, and age-on social impact investment behavior are tested in an online survey experiment. The study sample includes bank clients (N = 145) from Germany's first and largest bank exclusively focused on social and ecological investments. The results with regard to the financial return effects are in line with for-profit research that social impact investors are willing to accept 1\% lower financial returns. In addition, younger philanthropists are more likely to contribute part of their money to social impact investments. Further findings reveal that the perceived innovativeness of the project has a consistently positive effect on social impact investment behavior. People with certain profile characteristics (e.g., entrepreneurial spirits) also are more likely to participate in social impact investments.
  • Diese Studie untersucht das Social-Impact-Investment-Verhalten privater Investoren in einem gemeinnützigen Kontext. Insbesondere wird der Einfluss dreier Effekte—finanzieller Gewinn, soziale Auswirkung und Alter—auf das Social-Impact-Investment-Verhalten in einem Online-Umfrageexperiment getestet. Die Stichprobe in der Studie umfasst Bankkunden (N = 145) der ersten und größten Bank in Deutschland, die sich ausschließlich auf soziale und ökologische Investitionen konzentriert. Die Ergebnisse hinsichtlich der Effekte des finanziellen Gewinns entsprechen den Studien im gewinnorientierten Bereich dahingehend, dass Social-Impact-Investoren bereit sind, 1% niedrigere finanzielle Rendite zu akzeptieren. Des Weiteren sind jüngere Philanthropen eher bereit, einen Teil ihres Geldes in Social-Impact-Investments anzulegen. Weitere Ergebnisse zeigen, dass die wahrgenommene Innovationskraft eines Projekts einen durchweg positiven Effekt auf das Social-Impact-Investment-Verhalten hat. Darüber hinaus neigen Personen mit bestimmten Profilmerkmalen (z. B. Unternehmergeist) eher dazu, sich an Social-Impact-Investments zu beteiligen.
Lizenz:
  • info:eu-repo/semantics/closedAccess
Quellsystem:
Forschungsinformationssystem der UHH

Interne Metadaten
Quelldatensatz
oai:www.edit.fis.uni-hamburg.de:publications/44f88a31-e68a-4c2c-8ea0-99b11d2a1689