Development of mathematical concepts of German deaf preschool children and students in grade 1 – a pilot study,Mathematische Konzepte bei gehörlosen Vorschulkindern und Erstklässlern
International studies of mathematical skills in preschool children have shown that deaf and hard of hearing students lag behind hearing children of the same age. However, so far little is known about the development of deaf children acquiring mathematical knowledge in comparison to hearing children. In our study, we created a signed version of the MARKO-D-test into German Sign Language (DGS). MARKO-D is a test for diagnosing mathematical competence at preschool age for hearing children. In the DGS-adaption we considered aspects of sign language linguistics in connection with mathematical representations. In a pilot study, we tested our DGS-version of MARKO-D with a group of deaf children. On the one hand the results showed the previously reported lag in development, on the other hand the deaf children mastered items of level “cardinality and decomposability” and items which require understanding the relationship between two quantities in a different way from hearing children. These differences will be discussed with respect to the test items and its translated counterparts in DGS. Possible language-specific characteristics for mathematical development are discussed.
In Untersuchungen zu mathematischen Fähigkeiten gehörloser und hörbehinderter Schülerinnen und Schülern zeigt sich in der internationalen Fachliteratur ein deutlicher Entwicklungsrückstand gegenüber hörenden Gleichaltrigen. Allerdings ist bisher kaum bekannt, welche Entwicklung gehörlose Kinder zum mathematischen Wissen im Vergleich zu hörenden Kindern durchlaufen. Für den MARKO-D – ein Test zur Erfassung der mathematischen Kompetenz von hörenden Kindern im Vorschulalter – wurde nach sorgfältigen gebärdensprachlinguistischen und mathematikdidaktischen Prüfungen eine Übersetzung in die Deutsche Gebärdensprache (DGS) erstellt. In einer Pilotstudie wurde diese Testadaption des MARKO-D mit einer Gruppe gehörloser Kinder durchgeführt. Es zeigte sich einerseits der bisher beschriebene Rückstand in der Entwicklung, andererseits bewältigen gehörlose Kinder Aufgaben zum ordinalen Zahlenstrahl und Aufgaben, die ein relationales Verständnis erfordern, anders als hörende Kinder. Die Lösungsmuster werden vor dem Hintergrund der Übersetzungsmöglichkeiten in die DGS diskutiert. Mögliche sprachspezifische Besonderheiten für die mathematische Entwicklung werden thematisiert.